Ny på Simplify – Henrik Roos

Han är en social nörd som tillhört Sverigeeliten inom e-sport. Har du en avancerad teknisk fråga behöver du inte leta längre – vår nye Sales Engineer Henrik Roos har garanterat svaret.

Berätta om dig själv, Henrik!

– I grund och botten är jag en gammal IT-nörd, som gjort det mesta inom IT. Jag har jobbat för flera av de stora drakarna och bland annat varit supporttekniker, drifttekniker och lösningsarkitekt. Jag sadlade om till video för tre år sedan. Jag kommer senast från Prodoc och före det var jag på Konica Minolta.

Vad är det som är så spännande med video?

– Jag hade jobbat länge med klassiska telefonkonferenser och började bli ganska trött på det. De var svåra att få till och ju fler man var desto rörigare blev det. Dessutom var det hopplöst svårt att dela dokument. Det som gör video riktigt spännande är att det tillför så många extra dimensioner. Någonstans mellan 60 och 80 procent av det vi kommunicerar är inte ord eller ljud, det är gester, kroppsspråk och bilder. Det innebär att video möjliggör en otroligt mycket bättre och mer effektiv kommunikation.

Vilka är dina styrkor?

– Om jag nyss beskrev mig själv som nörd så kan jag väl säga att jag är en socialt lagd nörd, och det är kanske lite ovanligt. Jag skulle säga att min styrka är att jag på ett pedagogiskt sätt kan beskriva svåra saker. Jag gillar att stå framför en ledningsgrupp och berätta om fördelar och risker med olika tekniska komplexa lösningar.

Vad har du för oanade talanger?

– Jag har tävlat i E-Sport, både i Counter-Strike och Starcraft. Jag tillhörde Sverigeeliten i båda spelen, men det var längesedan och jag skulle inte ha en chans i dag. Proffsen i Starcraft i dag gör uppemot 400 klick i minuten när de spelar, det gäller att vara rätt flink i fingrarna om man ska ha en chans då.

Varför har du valt att gå till Simplify?

– Jag lockades av att Simplify har en så sund syn på kunderna och på affären. Simplify bedriver ett etiskt affärsmannaskap. Sedan gillar jag att Simplify är ett nyfiket bolag. Vi är väldigt lyhörda för att kunna ställa om snabbt när nya produkter och funktioner dyker upp. Simplify är också ett bolag med korta beslutsvägar, vilket kan vara väldigt skönt efter att ha jobbat många år hos stora drakar.

Du började på Simplify mitt i pandemin. Plötsligt ville alla skala upp sina digitala lösningar. Tuff start på nya jobbet?

– Det har varit en intensiv tid kan man säga. Branschen har exploderat. De flesta tillverkare ser en ökning på 500–600% av mötesfrekvensen. Generellt kan man säga att det är väldigt många som vill utöka sin kapacitet på sekunden. All den omställning som vi i branschen drömt om gick plötsligt på två veckor vilket förstås är superkul men samtidigt utmanande.

Om du får spekulera lite och titta in i framtiden, vad ser du framför dig?

– Bolag kommer att bli mer och mer vana vid att använda kollaboreringsverktyg, vilket är positivt. Men det kommer också att göra att vi arbetar på ett helt annat sätt. Många kommer att använda kontoret som en mötesplats, inte som en arbetsplats. Vi ser också att många är mer produktiva hemifrån och jag har väldigt svårt att se att alla går tillbaka till att vara på kontoret 8–16. Jag tror också att video kommer få ett större värde, företag kommer att se det som en tillgång. Jag såg till exempel att Spotify nyligen sökte en Chief Video Officer. Video kommer att lyftas ut från IT-budgeten och i stället hamna under infrastrukturbudgeten. Precis som stora företag har bilansvariga och fastighetsansvariga kommer många snart att ha videoansvariga.

Vill du se vad Henrik går för? Skicka en riktigt svår IT- eller teknikfråga och se om han knäcker den! Henrik finns på henrik.roos@simplify.se, 0708226921 eller på LinkedIn.

Vill du komma i kontakt med oss eller boka ett videomöte?

Välj tjänsteområde och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort!