5 saker du som chef kan lära dig av Coronakrisen

Utbrottet av Covid-19 har fått de flesta av oss att jobba på ett nytt sätt. Och frågan är om det finns någon anledning att återgå till ”business as usual”. Här är fem saker du som chef kan lära dig av Coronakrisen: 

  1. 1. Möten lämpar sig lika bra digitalt

Självklart finns det tillfällen då det skapar ett extra värde att kunna se varandra i ögonen och skaka hand. Men i nio fall av tio går det lika bra att genomföra mötet på distans. Dessutom tenderar mötesdeltagare att vara mer i tid till digitala möten, samtidigt som själva mötestiden blir avsevärt kortare och mer effektiv. Den här våren har miljontals människor insett kraften och möjligheterna i att jobba på distans – och det är osannolikt att vi någonsin kommer återgå till vårt gamla sätt att jobba.

  1. 2. Du kan – och måste – släppa kontrollen

Många chefer är oroliga för att deras personal inte är produktiva när de jobbar hemifrån. Men är det något vi lärt oss av den uppkomna situationen är att människor är minst lika produktiva när de jobbar hemma vid köksbordet eller i soffan. Dessutom blir deras livspussel enklare att lägga när de inte längre behöver lägga tid på att pendla till och från jobbet i rusningstrafik. Som chef måste du våga släppa kontrollen och lita på att kollegorna gör sitt jobb – även om de gör det från hemmets lugna vrå.

  1. 3. Du gör mycket onödiga saker på jobbet

På ett sätt känns det kanske nästan pinsamt, men Coronakrisen avslöjar hur lite de flesta av oss gör när på jobbet. När du jobbar hemifrån i stället för på kontoret blir du plötsligt mycket mer effektiv. Du får mer gjort och resultatet blir bättre. Och det är inte så konstigt. Rannsaka bara dig själv: hur mycket tid lägger du inte på att vänta på att alla kollegor ska släntra in i konferensrummet, på att sätta på nytt kaffe eller på att småprata med varje kollega du stöter på i korridoren?

  1. 4. Glöm inte det sociala

Samtidigt som det är tydligt att din arbetsplats gör dig mindre effektiv har det den senaste månaden också gått upp för många hur viktig arbetsplatsen är ur ett socialt perspektiv. När vi sitter hemma och arbetar kommer vi sällan utanför dörren, och vi träffar inga andra människor. Därför är det viktigt att, utöver de vanliga digitala mötena, lägga in digital samvaro så som digital fika eller en digital after work. Genom att schemalägga de sociala samtalen kan du också kombinera det bästa av två världar: medarbetarna får socialt utbyte – utan att bli ineffektiva.

  1. 5. Rätt teknik underlättar

”Stäng av mikrofonen, Jan!”

Även om du själv säkert är digitalist ut i fingerspetsarna är inte alla lika duktiga på teknik, och förmodligen har du flera kollegor som aldrig tycks klara den digitala uppkörningen. Genom att satsa på rätt teknik och rätt lösningar blir det lättare för alla att delta i digitala möten – oavsett kunskapsnivå. Satsa till exempel på en lösning där du med ett klick kan dela din skärm, där artificiell intelligens mute:ar den som inte pratar, och där samtalet automatiskt spelas in för att kunna delas med alla som inte kan delta i mötet.

Vill du veta mer om hur vi på Simplify kan hjälpa dig? Boka in ett videomöte med någon av våra mötesexperter så ska vi visa dig hur du kan ta dina digitala möten till nästa nivå.

 

 

Vill du komma i kontakt med oss eller boka ett videomöte?

Välj tjänsteområde och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort!